piątek, 4 lipca 2014

2014.07.03: Foldereid - Trollstigen

Odpoczynek w domu gościnnym Bjørnara, pyszna kolacja i jajecznica na śniadanie dały nam siły na kolejny dzień wyprawy. Zmieniliśmy trochę plany i pomimo wątpliwej żywotności tylnej opony postanowiliśmy dołożyć kilka kilometrów, żeby zaliczyć Drogę Troli. Podróż zaczęła się dośc spokojnie, chociaż prawie rozjechaliśmy głupie owce na drodze, przed którymi ostrzegał nas Bjørnar.

Z Bjørnarem

Po kilkudziesięciu kilometrach zaczęło padać, a w końcu lać i zrobiło się zimno. Kombinezony wróciły do łask - zostaliśy w nich już do końca dnia, bo pogoda była mocno nieprzewidywalna.
Po drodze, przed samym Trondheimem zahaczyliśmy jedzcze o Steinvikholm, jedną z istotniejszych twierdz obronnych w Norwegii.

Steinvikholm

Przed 16 dojechaliśmy do Trondheim, gdzie zwiedziliśmy Nidarosdomen - największy kościół w całej Skandynawii. Budowa katedry rozpoczęła się w XII wieku, w miejscu pochówku świętego Olafa. Udało nam się trafić na zwiedzanie z przewodnikiem o godzinie 16, więc dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy dotyczących architektury i historii katedry. Tego, że budowano ją ponad 200 lat, a po kolejnych 8 spłonęła. Że duża część została starannie odrestaurowana w ubiegłym wieku. Że jedne z organów są w zasadzie bezprzewodowe z opcją logowania użytkownika, a drugie są oryginalne barokowe, jedne z 5 takich zachowanych na świecie. I wiele więcej. Z całą pewnością jest to miejsce, które trzeba odwiedzić.

Nidarosdomen na zewnątrz
Nidarosdomen wewnątrz

Zanim dojechaliśmy do Trollstigen, wynajęliśy domek na noc i zostawiliśmy tam bagaże, zeby odciążyć motocykl. Pomimo późnej pory nie śpieszyliśmy się, bo nadal było jasno, a krajobraz był tak niesamowity, że aż szkoda byłoby się nim nie ponapawać. W końcu dotarliśmy na Trollstigen. Śmignęliśmy zakrętami w górę, obejrzeliśmy wspaniałe widoki z tarasu widokowego i zjechaliśmy z powrotem na dół. Zadowoleni z tego, co udało nam się dziś osiągnąć wróciliśmy na kemping... Po 700km na motorze, zjedliśmy przepyszne norweskie meatballs-y przyrządzone przez Bjørnara i znowu siedzimy do 4 w nocy pisząc posta zamiast iść spać :P